marți, 28 iulie 2009

Ce este iertarea? Ce importanţă are în relaţii?

Cred că v-aţi obişnuit cu întrebarea de marţi :) Astăzi am o întrebare la sugestia Mihaelei Petrescu. Între timp acest subiect a fost dezbătut un pic. Dar, despre iertare nu s-a spus totul. E aşa de necesară şi, parcă, aşa de greu de acordat, de cerut, de menţinut...Voi ce credeţi că e iertarea? Ce importanţă are în relaţiile interpersonale, intrapersonale şi în relaţia cu divinitatea?
Sunt sigură, ca de fiecare dată, că răspunsurile voastre ne vor îmbogăţi unii pe alţii...Şi ar fi minunat dacă, reflectând la aceste întrebării, mai pansăm o rană... sau două...
Vă aştept, dragii mei, cu un gând, două, cu un of, două...
Mai vreau să fac ceva, înainte de a da click pe ,,PUBLICAŢI POSTARE", vreau să îmi cer iertare în cel mai sincer mod...Poate am greşit cuiva cu vreun cuvânt, cu vreun gest, poate am greşit cu tăcerea...Iertaţi-mă! ...şi aş vrea să o fac mai personal: Iartă-mă, drag suflet care te-am rănit!



29 de comentarii:

Gingasia spunea...

Iertarea este dorinta de a merge mai departe cu sufletul curat! De aceea, e bine ca sufletul să nu dea o declaraţie pe genunchi în graba, ci trebuie sa recunoasca mânia, amărăciunea şi tristeţea. Cred ca iertarea este un act creator, nu şterge trecutul, ci doar îl recreeaza, îl pune într-o lumina nouă:„Lumina care luminează în întuneric” (Ioan 1, 4-5) Continuarea aici Iertarea

orianda spunea...

iertarea va ramane pentru eternitate cea mai nobila experienta umana!

un sacrificiu imperial al inimii noastre!

a ierta = a iubi neconditionat

Mariana, o alegere perfecta! :)

Geanina Codita spunea...

Înainte de a învăţa cum să iertăm trebuie să renunţăm la ideile preconcepute despre iertare şi este de preferat să evităm a intra într-un cerc vicios, care duce la apariţia iluziilor şi blocării propriului EU.

Cei care nu vor sau nu pot ierta vor avea dificultăţi în a trăi în prezent, blocând viitorul.

Satisfacţia dată de răzbunare este de scurtă durată.

Obsesia răzbunării nu duce la vindecarea rănii, ci la acutizarea ei.

Iertarea este o etapă decisivă pentre a trece la etapa următoare a vieţii, numai aşa vom putea fi împliniţi cu adevărat.

O zi de mare frumuseţe, draga mea!

Sorin M. spunea...

Cititnd printre rânduri chiar dacă următorul mesaj al arhim.Teofil Părăian, de la Mănăstirea Brâncoveanu, Sâmbăta de Sus – judeţul Brasov, este despre dragoste, iată cât de minunat se potriveşte şi pentru iertare:

" Când iubeşti(ierţi) pe cineva, adaugi ceea ce-i lipseşte şi înlături ceea ce e rău adăugat la fiinţa lui. A iubi (ierta) pe cineva ca pe tine însuţi înseamnă nu numai a-l sprijini, a-i da ceva, ci însemnă şi a căuta promovarea lui, a căuta înaintarea lui, a căuta odihna lui; să fie odihnit prin existenţa ta. În jurul tău să poţi să-i fericeşti pe toţi. Iubeşti (ierţi) atunci când primeşti pe cineva în suflet, când ţi-l împropriezi, când îi faci loc în inima ta. Aceasta înseamnă să-l iubeşti(ierţi). Câtă vreme îl ţii în afară de tine, câtă vreme îl ţii departe de tine, câtă vreme îl respingi sau îl împingi, câtă vreme îl marginalizezi, câtă vreme îl ocoleşti, nu-l iubeşti (ierţi). Când îl iubeşti (ierţi), îl primeşti, îl faci al tău. Face parte din lumea ta de gând, face parte din inima ta, intră în cuprinsul fiinţei tale, intră în componenţa ta, face parte din tine însuţi. Atunci îl iubeşti (ierţi). "

Cred că citatul acesta răspunde la ambele tale întrebări Mariana.

Passion4God spunea...

Iertarea e o porunca de la Dumnezeu...cum El ne iarta pe noi desi nu meritam, de ce sa nu iertam si noi la randul nostru pe cei ce ne gresesc?

"Persoana care câştigă cel mai mult de pe urma iertării este persoana care iartă."(R. T. K E N D A L L)

Cristian Lisandru spunea...

Iertarea... Este cea mai mare comoară a noastră. Suntem mai bogaţi sufleteşze de fiecare dată când iertăm...

gabriela spunea...

Iertarea înseamnă a te ridica mai presus decât cei ce te-au insultat.
Iertarea este actul prin care admitem că suntem ca alţi oameni.
Ura te face mai mic, in timp ce iertarea te forteaza sa cresti dincolo de limitele tale
Este mai usor sa ierti un dusman decat un prieten.
Sa ierti e mult mai greu decat sa iubesti, nu am dreptul sa-ti cer sa faci ceva ce eu n-am facut niciodata pentru tine. trebuie sa iertam ca la randul nostru sa fim iertati.

Rodica Botan spunea...

O realitate simpla...fara iertare nu poate exista o relatie...

Fara iertare fiecare individ ar trebui sa aiba planeta lui personala...

Fara iertare n-am mai exista ; ca Dumnezeu ar fi putut rezolva simplu problema in Eden...

Dar existam si exista speranta si nu sintem singuri si daca invatam sa iertam si noi putem sa avem si relatii cu ceilalti oameni...toate astea pentruca exista iertarea...

mmary spunea...

"Iertarea este Iubire ,iar Iubirea este Iertare ,spune Isus."

"Iertati in graba si vi se va ierta voua cu imbelsugare."(Luca)

"Netinerea de minte a raului este semnul adevaratei pocainte,cel care nu uita raul si isi inchipuie totusi ca se pocaieste este asemenea celui care in vis i se pare ca aklearga,pe cand in realitate sta pe loc." (Ioan Scararul )

iar eu adaug ca sufletul care se afla pe calea desavarsirii si isi traieste viata iubind,iarta instantaneu,fara sa i se ceara acest lucru,si simte ca isi face o favoare lui insusi iertand...apoi se roaga pentru cel care i-a gresit ,il sustine si il ajuta si face toate aceste lucruri cu bucurie...

Dumnezeu sa te imbratiseze Mariana...

kis spunea...

,,Iertarea este exersarea dragostei de catre oamenii care iubesc cu zgarcenie. Ea ne elibareaza fara a ne cere nimic in schimb."

disa spunea...

Cand nu poti totul ierta,
Aminteste-ti de Golgota!

Adrian Sârbu spunea...

Crestinismul este nevoia teribila de a ierta pacatele. A iubi inseamna a ierta.

Citind titlul dumneavoastra ma intreb: oare nu este limpede ca soarele ce importanta are iertarea? Hristos S-a intrupat pentru mantuirea noastra, dandu-ne pilda desavarsita a iertarii. Caci pe cruce fiind, a strigat "Iarta-i, Doamne, ca nu stiu ce fac".
Iertarea adevarata o poate cunoaste nu acela care stie despre Hristos niste informatii, ci acela care a primit iertarea lui Dumnezeu prin Sf Taina a Spovedaniei. Iertarea se poate cunoaste doar prin pocainta. Pentru ca doar asa putem afla pe pielea noastra ce inseamna iubirea lui Dumnezeu. Cui i se iarta mult, mult iubeste.

Nimeni nu-si poate oferi singur iertarea. Cine face asta, este precum acela care matura gunoiul sub covor, zicand ca a facut curatenie. Numai Dumnezeu poate ierta pacatele.
Intre noi ne iertam greselile. Trebuie sa ajungem sa iertam celorlalti chiar inainte de a ne fi gresit.

Esenta vietii este Sf Impartasanie. Ce zice o rugaciune care se spune inainte? Cu cei ce te-au mahnit, mergi de te impaca.

Asadar, in Ortodoxie, relatia intrapersonala este lepadarea de sine. Cea cu Dumnezeu este rugaciunea neincetata, pocainta. Iar cu ceilalti neosandirea, dragostea, infratirea - fratele meu este viata mea. Este foarte greu sa le delimitezi unele de altele din cauza ca se intrepatrund atat de bine.
Nu pot fi de acord ca iertarea este a te ridica mai presus de cei ce ti-au gresit, cum spunea cineva. Aceasta gandire se intemeiaza pe mandrie, radacina tuturor patimilor si nu pe smerenie, radacina tuturor virtutilor. Atata timp cat sfintii se considerau cei mai rai dintre oameni, cred ca noua, ca unor aspiranti la sfintenie, ar trebui sa ne intre bine in cap ca aceasta este calea. O iertare mandra este fariseism - uraciune inaintea lui Dumnezeu.

Cred ca crestineste nu se poate trai, ci se poate doar muri. Prin lepadare de sine, prin pocainta, prin slujirea aproapelui, prin varsarea sangelui in rugaciunea pentru altii, prin JERTFA, prin Cruce... prin toate acestea trece un crestin adevarat, un adevarat urmator al lui Hristos.

compadvice spunea...

Iertarea te face sa mergi mai departe ,sa depasesti momentul,sa nu ramai ca sa traiesti in trecut.La fel este si cu faptul de a recunoaste ca poate am gresit la randul nostru atunci cand am facut pe cineva sau ceva sa ne supere. Cateva indemnuri greu de aplicat dar cu rezultate mari.

Sa urci cand altii te coboara.
Sa crezi cand altii te insala.
Sa razi cand inima ati plange,
Este arta de-a invinge!

O seara placuta la toti!

Elena Stanescu (OASIS),Miriam Stanescu (Mi Mundo) spunea...

multumesc in primul rand pentru invitatie;

iertarea este un pas inainte, este o noua sansa, este pace, eliberare...

iertarea este un glont in capul lui satana;

este dragoste si intelegere; este putere.

MONICA DANIELA spunea...

Recunosc ca am problee in aceasta privinta si atunci nu sunt in masura sa vb despre un capitol la care stau prost.
Cu ajutorul lui Dumnezeu sper sa am mai multe reusite.

Leo spunea...

Mariana, multumesc pentru invitatie, o onorez cu placere.
Iertarea, ca si greseala, intr-o relatie, trebuie sa aiba limite.
Consider ca omul are o capacitate infinita de a gresi, si o capacitate limitata de a ierta.
De multe ori mi s-a intamplat sa-mi cer iertare fara sa ma simt vinovata. Am fost iertata, la randul meu, de aceeasi greseala de mai mlte ori. Am iertat, mai greu, mai usor - ca un om normal ce sunt... Ce noroc ca nu am o memorie buna !
Fara toleranta nicio relatie nu poate rezista. Repet, greselile trebuie sa se incadreze in anumite limite...
Noapte buna !

Iuliana spunea...

Iertarea este, în simpla mea înţelegere, semnul unui suflet sănătos duhovniceşte. Este firescul lui. Nu putem nici ierta, nici uita, nici iubi dacă patimile încă ne sunt stăpâne în suflet. Doar să cerem iertare lui Dumnezeu, Care poate să ne vindece ! Iertarea aproapelui care mi-a greşit este împiedicată de mândrie şi de ignoranţă, care ne şopteşte că noi nu am greşi şi suntem mai presus de cel ce are nevoie de iertarea noastră. Iertarea aproapelui căruia i-am greşit e şi mai grea, stau în calea ei neputinţa de a ne recunoaşte greşeala şi trufia de a recunoaşte că altul e mai bun ca noi. Cât despre iertarea de sine, dacă ajungem până la ea, suntem aproape vindecaţi, pentru că am călcat, cu ajutorul lui Dumnezeu, şarpele mândriei care se autopedepseşte când nu se află la înălţimea aşteptărilor părerii de sine pe care o are. Iertaţi-mă că am scris şi n-am tăcut, dar tăcerea este a celor desăvârşiţi.
Să nu uităm, însă, că a rosti “Iartă-mă!” nu este suficient pentru iertare, care implică refacerea dragostei desăvârşite, fără vreo urmă a rănii provocate în suflete de patimile noastre. Să cerem de la Domnul puterea de a ierta şi de a cere iertare din adâncul unei inimi curate !

elena marin-alexe spunea...

Iertarea este virtutea care s-a zamislit pe muntele Golgota, acolo unde a curs siroaie de sange sfant din ranile lui ISUS HRISTOS.
Rugaciunea domneasca Tatal nostru, are in impletitura ei simbolistica actului iertarii.
Ajuta-ne Doamne sa iertam pe toti cei ce ne gresesc, ca sa fim si noi iertati de Tine!Noapte senina si binecuvantata iti doresc!

Mihaela Petrescu spunea...

Iertarea este un cocept foarte complex. Poate fi definita in multe feluri.Depinde din ce perspectiva privesti.Filozofica? Religioasa? Etica? Abstract? Concret?
Iertarea este una dintre valorile de baza ale societatii. Cred ca se poate scrie o carte despre iertare si aspectele ei.
Daca ne referim la rolul pe care il are in cimentarea relatiilor interumane, fie ele de familie, prietenesti, sociale, as spune ca are nevoie de multa toleranta.Nu exista iertare fara toleranta. Nu exista iertare fara respect. La nivelul omului de rind e greu de crezut ca vei gasi gesturi ca ale Papei Ioan Paul al ii-lea care , de ex;, l-a iertat pe cel care a vrut sa-l asasineze.
Apoi , nu cred ca exista iertare adevarata fara uitare . Un alt element de luat in considerare este a cita oara ar trebui iertat acelasi gest facut de aceeasi persoana? De multe ori , iertind prea des si prea mult , ii faci un deserviciu celui pe care il ierti.
E prea complex ca sa pot da o definitie. In Biblie se gasesc o multime de astfel de definitii.Si nu vreau sa detaliez.
Ca sa ajutam la creearea unui climat de armonie si de tihna, iertarea ar trebui sa fie un fenomen colectiv. Sa iertam si sa fim iertati si sa facem in asa fel incit sa ajungem cit mai rar in situatia de a ne cere iertare. Dar daca o relatie este un lung sir de greseli si de iertari succesive, mai merita intretinuta acea relatie?
Capacitatea de a ierta creeaza premisele unei capacitati de a fi mai fericit. Deci ,iertarea poate sa fie si un act de egoism.
In ceea ce ma priveste, am si iertat , am si uitat, am si iertat dar n-am uitat-ceea ce inseamna in cartile mele:pe jumatate iertat- am iertat definitiv, asta insemnind retragerea ambasadelor. Si nici n-am iertat. Recunosc, nu e crestineste, dar sint citeva persoane pe care inca nu pot sa le iert. Imi dau seama ca asta mie imi face rau, si totusi...nu reusesc.
Si mai cred ca e foarte important sa ai demnitatea sa-ti ceri iertatre atunci cind crezi ca ai gresit. Este o dovada de respect fata de tine insati, in primul rind.
Imi aduc aminte de un mic citat din Baltagul-Sadoveanu, Vitoria Lipan a raspuns ucigasului sotului ei cind acesta si-a cerut iertare: "Dumnezeu sa te ierte!". Cred ca in viata se intimpla lucruri pe care doar Dumnezeu le poate ierta . Eu sint un om obisnuit, cu bune si cu rele.
Sa ma ierti daca raspunsul meu nu a raspuns intrebarii tale.

Anne spunea...

Mihaela are dreptate, depinde de ce fel de iertare vorbim, din ce punct de vedere o abordam.
Daca vorbim din punct de vedere religios, aici trebuie sa iertam pe fratele si pe sora noastra..daca cineva ne loveste pe un obraz, trebuie sa-l oferim si pe celalalt, deci nu trebuie sa tinem minte raul, ci sa iertam.
Daca privim lucrurile ca si relatii interumane, aici iertarea imbraca alta forma. Iertam atunci avem dorinta, intentia, de a incerca sa uitam si de a merge mai departe. Daca nu te intereseaza, sau esti afectat foarte rau, nu iti vei dori sa ierti (o vei face, poate, doar superficial, ca de fapt vei simti aceeasi repulsie), nu te intereseaza ca lucrurile sa "se indrepte"
In relatii e bine ca in tot sa existe un echilibru. Oricat de mare este dragostea, daca incepi sa ierti pentru ca "nu se poate altfel", lucrurile in neregula vor deveni normale si relatia va merge pe cai gresite.
E frumos sa ierti, atunci cand sufletul ti-e pur, e frumos sa simti acea golire a sufletului de energia negativa acumulata..e buna iertarea.

Cristina Airinei spunea...

iertarea este cu siguranta cel mai greu lucru, poate mai greu decat sa iubesti, dar mai mult decat a ierta se pune intrebarea ce anume sa ierti, si pe cine: iti iert foarte usor un copil care face o nazbatie, nu-ti pot ierta un adult care loveste un copil, iert usor poate o zi de nastere uitata de iubit, nu pot ierta minciunile si inselaciunile venite din partea aceluiasi iubit...si lista continua. Oricum ar fi, in momentul in care reusim sa iertam, rar putem uita

adriana spunea...

iertarea este un indemn ce trebuie concretizat in fapta... Dumnezeu ne cere si ne invata "sa iertam de saptezeci de ori cate sapte"...daca reusim sa atingem aceasta limita, cred ca pe urma totul vine de la sine, cred ca nici macar nu va mai fi nevoie sa iertam pentru ca nu ne va mai supara nimic...ma gandesc ca asa se invata si se castiga smerenia...iertare si numai bine

Carmen spunea...

Cand cineva o supara pe bunica,ea spunea:"Iarta-l Doamne, ca nu stie ce face! Imi este mila de acest om,ai grija Doamne de el si descopera-i adevarul si iubirea Ta."

Ana spunea...

Am raspuns la intrebare pe blog,iarta-ma ca am intarziat putin... gasesti aici , nu stiu daca e ceea ce voiai sa fie,e cum m-am priceput eu,pupici .

http://jurnalulanei.blogspot.com/2009/07/ce-este-iertarea-ce-importanta-are-in.html

Rah3la spunea...

Iertarea? sunt multe definitii,dar singura definitie sau singura fapta facuta in iertare care trebuie sa ne ramana in minte ,este Golgota,acolo am fost si noi iertati si de aceea azi putem zambi si putem trai prin speranta ,k vom ajunge in cer ,deoarece ne numim Copii ai lui Dumnezeu ... si daca noi am fost iertati pt toate pacatele noastre ,atunci cu cat mai mult nu ar trebui sa iertam si noi pe cei din jurul nostru? spunea cineva ca sunt 3 cuvinte ,care sunt greu de spus "te iubesc,imi lipsesti si IARTA-MA" de ce cand gresim nu putem spune un "iarta-ma"? sau de ce ne trebuie o gramada de timp ,k sa iertam? cred,k dak si Domnului ,I-ar fi luat asa de mult timp sa ne ierte ,noi acum nu mai eram fiecare in locul unde suntem.....cam asta e parerea mea despre iertare.....nu uita sa ierti si sa iti fie mai usor sa spui un "iarta-ma" cand esti vinovat/a ! Fiti binecuvantati !!!

CORA spunea...

Pot ierta omul care greseste din nestiinta. Iert pe cel ce-si recunoaste greseala. Iert pe cel ce vrea sa si-o indrepte. Dar nu pot ierta pe cel care nu ar recunoaste sub nicio forma greseala. Caci asta e ipocrizie.

florinm spunea...

Pentru a ierta, trebuie sa fii constient intai ca si tie ti se iarta. Daca stii ca ti se iarta, ierti usor.
Altfel, porti in suflet o rana pe care numai dragostea o poate vindeca si de fiecare data, Dumnezeu este acolo, ne asteapta!
De cate ori ne iarta El? De cate ori i-o cerem, de cate ori ne POcaim.
Cand Taina POcaintei ajunge sa fie traita, simtita in inima, ajungand la cunostinta caderii in care ne aflam, iertam mult mai usor, pentru ca ne dam seama cat este de usor sa gresesti.
"Si ne iarta, noua, gresalele noastre, precum si noi iertam gresitilor nostri" - iata reteta, iata dovada ca nu exista mantuire fara iertare.
Iertarea se cere, iertarea se da. Este DAR DIN DAR.
Doamne ajuta!

Dana spunea...

Cu intarziere mare, am raspuns si eu aici http://fiifericit.blogspot.com/2009/07/importanta-iertarii.html

Cristina spunea...

Porunca iubirii şi a iertarii faţă de semeni este asa de categorica pentru un crestin, incat Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan spune: "Dacă zice cineva: iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele său îl urăşte, mincinos este." (I Ioan 4, 20).
Pentru părintele Nicolae Steinhardt a ierta este în esenţă un atribut dumnezeiesc, iertarea omenească fiind o consecinţă a prezentei harului divin in om. Părintele vorbeşte de patru feluri ale iertării:
1. iertarea greşiţilor noştri;
2. iertarea celor cărora noi le-am greşit;
3. iertarea de sine;
4. iertarea păcatelor şi greşelilor de către Dumnezeu. Referitor la cele trei feluri de iertare omeneasca părintele recomandă să ni le însuşim "netemător", iar în cea dumnezeiască să avem "nestrămutată încredere".
...cam târziu raspunsul...